Designklassiker på tvären

0kommentarer

Kikade runt på nätet när jag trillade över detta hemmet som bara var fullt av designklassiker. Kul att se hur mitt intresse för det har växt nu sedan jag lär mig mer om det i inredningskursen. Tidigare tyckte jag det var tråkigt med dyra möbler, nu är de det enda jag kikar efter när jag tittar i olika magasin. Men kolla in detta hemmet!


Svanenfåtöljerna, av Arne Jacobsen, ger karaktär åt rummet. Mosaikbordet är ett loppisfynd. Bäddsoffan är av det italienska märket Split, Id home. Mattor från Maroc. Tavlan är målad av festfixaren Balthazar Silveira. Golvlampa från antikaffären Wigerdals värld. Liggfåtölj av Le Corbusier, köpt på auktion. Taklampa från en antikaffär. Väggarnas mullvadsfärg står fint mot den vita bröstpanelen
Arne Jacobsens Svanen och Liggfåtölj av Le Corbusier

Matbordet Super-ellips liksom Myran-stolarna är inropade på Bukowskis. Kelim-matta från Maroc. Skinnfåtöljen från 40-talet fanns 
i favoritbutiken 
Deco design. Taklampan hittade Hans på loppis i München och tog med sig i knäet på planet hem.
Myran stol av Jacobsen och Super-ellips av Bruno Mathsson

Taklampan med tunna metalltrådar är köpt i München, men enligt vad Hans fått fram är den tillverkad i Sverige på 1960-talet. Verner Pantons orange-färgade matsalsstolar är inropade på Auktionsverket. Isbjörnen som fått offra skinnet sköts redan på 20-talet och kom till Hans via en kompis.Fåtöljen i orange är Arne Jacobsens Ägget, köpt hos Deco design. 70-talshögtalare Audiorama av märket Grundig hittade Hans i Tyskland. 
Den röda bordslampan är en 60-talsmodell från Ikea. På väggen hänger inramade affischer, inköpta på Kulturhuset. Svarta lampan kommer från en secondhand­butik. Mosaikbordet inhandlades för 50 kronor på loppis. Stenstatyn på schackspelet kommer från  Dominikanska republiken, champagnebruset på bordet kommer från Myrorna.
Pantonstolen av Verner Panton och Ägget av Jacobsen

Kommentera

Publiceras ej